چگونه لباس ساتن را بشوییم؟

ساتن که از جمله پارچه های گرانبها است به دلیل ساختار ظریفی که دارد نیاز به تکنیک های خاصی در نظافت و نگهداری و همچنین استفاده از آن دارد. ساتن را  کسانی که می خواهند لباسی شیک داشته باشند به عنوان لباس شب ترجیح می دهند. کسانی که می خواهند این محصول با ارزش را برای سالیان متمادی نگهداری کنند  به دنبال پاسخ برای این سوال هستند”چگونه لباس های ساتن را بشوییم؟”

 

ساتن که از بافتن مواد اولیه مختلف مانند پنبه، ابریشم، پشم، پلی استر و ابریشم مصنوعی با روش‌های خاصی غیر از بافت استاندارد به دست می‌آید، از بافتن چهار نخ تار بر روی نخ پود تولید می‌شود. علاوه بر این فرآیندها، عبور مواد از یک غلتک داغ به ساتن ظاهری براق می دهد که یکی از دلخواه ترین دلایل آن است.

 

در حالی که ساتن که در ابتدا فقط با دست بافت از الیاف ابریشم تولید می‌شد، پارچه کمیابی بود که فقط ثروتمندان سلطنتی می‌توانستند از آن استفاده کنند، پس از انقلاب صنعتی با تنوع مواد اولیه و مکانیزه‌سازی بافندگی و امروزه رواج زیادی پیدا کرد. امروزه برای همه کسانی که مایل به داشتن ظاهری شیک و درخشان هستند در دسترس است.

 

ساتن که در لباس زیر ، لباس خواب و منسوجات خانگی و همچنین لباس عروس و شب استفاده می شود، در تولید کفش های نوک تیز ترجیح داده شده در روزها و شب های خاص نیز استفاده می شود. نگهداری و تمیز کردن با روش های مناسب به شما کمک می کند تا این اقلام فانتزی ماندگاری بیشتری داشته باشید. مراحل مهم شست و شوی ساتن که برای کسانی که لباس های ساتن دارند می خواهند از این محصولات براق برای سالیان متمادی استفاده، در زیر آورده شده است. مراحلی که در هنگام شستن لباس ساتن باید رعایت شود به شرح زیر است:

دستورالعمل های مراقبت و شستشو را بخوانید

مانند تمام لباس های شسته شده، اولین کاری که باید قبل از شستن محصولات ساتن انجام دهید این است که به دستورالعمل های مراقبت و شستشو نگاهی بیندازید. وقتی هشدارهای روی برچسب لباس‌های ساتن خود را در نظر می‌گیرید، در مورد مراقبت و تمیز کردن لباس یا سایر موارد ساخته شده از پارچه ساتن ایده خواهید داشت. دستورالعمل‌های روی برچسب‌ها معمولاً حاوی اطلاعاتی در مورد دمایی است که باید محصول را در چه دمایی بشویید، از کدام برنامه ماشین لباسشویی باید استفاده کنید و با کدام ماده شوینده به شکل مایع یا پودر باید آن را بشویید.

لباس‌های ساتن که عموماً برای شستشوی دستی توصیه می‌شوند، هنگام شستشو در ماشین لباسشویی با برنامه مناسب و مواد شوینده برای مدت زمان کافی، بدون آسیب تمیز می‌شوند. اخطارهای روی برچسب شامل نحوه خشک شدن بعد از شستن و مواردی است که هنگام اتو کردن باید به آن توجه کرد.

اگر بر روی لباس ساتن شما برچسبی با دستورالعمل شستشو وجود ندارد، می توانید به راحتی با انجام تست آب در گوشه ای از لباس خود، ضد آب بودن آن را تشخیص دهید. اگر در تماس با آب، ساختار پارچه‌ای لباس‌تان کم‌رنگ شد، کوچک شد یا چروک شد، می‌توانید به جای شستن، از لباس خود مراقبت کنید.

پاک کردن لکه ها

پس از مشاهده برچسب های لباس ساتن یا سایر محصولات ساتن خود و یادگیری نکاتی که در مورد مراقبت از آنها باید توجه کنید، می توانید مراحل شستشو را ادامه دهید. با این حال، اگر متوجه لکه‌ای روی لباس یا سایر وسایل خود شدید که به قدری عمیق است که هنگام شستن قابل پاک کردن نیست ، یک لکه‌بر آنزیمی مناسب برای پارچه ساتن در اینجا به کمک شما می‌آید. پس از ریختن لکه بر روی لکه و استفاده از آن با انگشت، قرار دادن آن در دستگاه و پیش شستن به مدت حدود 10 دقیقه یا در صورت تمایل شستن با دست، شستشوی کل محصول پس از لکه برداری بهترین کار خواهد بود.

 

شستشوی دستی برای استفاده طولانی مدت

برچسب های محصولات لباس های ساتن به طور کلی شستشوی دستی را توصیه می کنند. شستن با دست با استفاده از مواد شوینده مناسب در دمای آب مورد نیاز و مالش ملایم برای تمیز کردن لباس‌های ساتن کافی است.

 

برنامه مناسب و زمان مورد نیاز را در ماشین لباسشویی انتخاب کنید

علاوه بر اطمینان از تمیزی کامل در لباس های ساتن، همچنین باید تلاش کرد تا خواص آن حفظ شود و هنگام شستن تغییر شکل ندهد. هنگام شستشوی اقلام ساخته شده از این نوع پارچه که بافت ظریفی دارند در ماشین باید دقت زیادی شود. علاوه بر این، هنگام شستن لباس های ساتن در لباسشویی، سرعت چرخش نهایی باید کم و آب آبکشی سرد باشد. اگر شستشوی دستی، مواد شوینده مبتنی بر آنزیم مناسب برای ساختار ساتن ترجیح داده شود، لباس باید با مالش ملایم و بدون مالش شسته شود و به آرامی آبکشی شود.

 

مطمئن شوید که شوینده مناسب را انتخاب کرده اید

از آنجایی که پارچه‌های ساتن با تکنیک متفاوتی نسبت به سایر روش‌های بافندگی بافته می‌شوند، ممکن است در صورت ضربه خوردن یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بیش از حد و موثر، ساختار پارچه‌ها خراب شود. برای جلوگیری از این امر، هنگام شستن لباس های ساتن خود، باید شوینده هایی را انتخاب کنید که برای لباس های ساتن تولید می شوند. نکته دیگری که برای اطمینان از ماندگاری و نگهداری لباس های ساتن شما باید به آن توجه کنید این است که مطمئن شوید مواد شوینده ای را که استفاده می کنید کاملاً بشویید. شوینده هایی که به طور کامل آبکشی نمی شوند ممکن است به منافذ پارچه ساتن نفوذ کرده و باعث فرسودگی آنها شوند.

 

سفید کننده استفاده نکنید

سفید کننده که در نظافت منزل برای از بین بردن لکه های سخت و حفظ سفیدی لباس های سفید استفاده می شود، از جمله مواد شوینده ای است که به دلیل خاصیت سفید کنندگی باید با احتیاط مصرف شود. سفید کننده که در صورت استفاده ناخودآگاه باعث ایجاد لکه های سفید روی لباس می شود، به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی موثر می تواند به بافت لباس آسیب برساند. هنگام تمیز کردن لباس های ساتن و سایر محصولات ساتن، حتی اگر سفید یا رنگ روشن هستند، از سفید کننده دوری کنید تا ساختار این محصولات حفظ شود.

 

اگر آن را با لباس های دیگر می شویید، از قسمت ساتن محافظت کنید

زمانی که به جای شستن دستی ماشین لباسشویی را ترجیح می دهید، بهتر است لباس ساتن خود را در یک کیسه توری قرار دهید و آن را داخل ماشین بیندازید تا از آسیب به بافت ظریف جلوگیری شود. به این ترتیب سایر لباس‌ها در لباس ساتن شما گیر نمی‌کنند و باعث کشیده شدن نخ‌ها و آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند.

 

روش های صحیح خشک کردن را اعمال کنید

نحوه خشک کردن لباس‌های ساتن که با دست یا ماشین با روش‌های مناسب می‌شوید، یکی از مهم‌ترین نکات در مراقبت از این محصولات ظریف است. در صورت خشک کردن در خشک کن، لازم است لباس های ساتن را با برنامه های ملایم و در دمای پایین برای مدت کوتاهی بچرخانید و در حالی که کمی مرطوب هستند از خشک کن خارج کنید. با این حال، نباید فراموش کرد که بهترین راه برای خشک کردن لباس های ساتن، خشک کردن آنها در مناطق خنک و مطبوع و بدون نور مستقیم خورشید است.

 

یادآوری این نکته مفید است که دانستن نکات لازم برای اتو کردن لباس های ساتنی که با روش های صحیح و مناسب می شویید و خشک می کنید، نقش مهمی در آراستگی و ماندگاری این محصولات دارد.

3نظر

  1. علی 17 اسفند 1400

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

  2. فاطمه 17 اسفند 1400

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

    1. زهرا 11 شهریور 1401

      لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *